T-Mobile NL mag Tele2 NL overnemen zonder voorwaarden

T-Mobile Nederland mag Tele2 Nederland zonder voorwaarden overnemen. Dat laat de Europese Commissie weten aan T-Mobile. Een remedie was derhalve niet nodig om eerder door de EC geuite bezwaren weg te nemen. T-Mobile is verheugd en laat weten zich te zullen houden aan de beloftes die het deed richting de consument en de toezichthouders. De afronding van de deal is naar verwachting begin januari 2019.

Beloftes blijven

T-Mobile Nederland zegt, via zijn CEO Søren Abildgaard, blij te zijn met de uitspraak. Hij stelt dat dit “de beste uitkomst is voor de Nederlandse consument en het bedrijfsleven”. Ook laat hij weten dat T-Mobile voornemens is zich te houden aan de beloftes die, in de loop naar de beslissing van de EC, gedaan zijn.

Deze beloftes moeten zorgen voor verscherpte concurrentie met het veronderstelde duopolie van KPN en VodafoneZiggo. Dit betekent primair dat Tele2 als merk (sub-brand) in de lucht blijft met zijn unlimited aanbod van 25 euro per maand. De prijs zal minimaal drie jaar niet omhoog gaan. Daarnaast zal T-Mobile het bereik van zijn vastelijnsdiensten over glasvezel uitbreiden door het actieve netwerk geografisch te laten groeien. Tevens wil T-Mobile 5G versneld lanceren en geschikt maken voor FWA-diensten (fixed-wireless access: vervanging van de vaste lijn). Ook wil T-Mobile contractvrijheid doorvoeren.

FMC prevaleert boven mobiel

T-Mobile ziet het belang van de fusie in een betere uitgangspositie, met meer schaalgrootte, om te concurreren op de FMC-markt (fixed-mobile convergence). Zodra de fusie afgerond is (naar verwachting begin januari 2019), zal de aandacht eerst uitgaan naar integratie van beide bedrijven, waarbij T-Mobile de belangen van klanten en medewerkers voorop zet. Dit proces zal, aldus Søren Abildgaard, “enige tijd duren”.

Inmiddels was duidelijk geworden dat het fusieproces nog verschillende uitkomsten kon hebben. Dat de EC kiest voor goedkeuring zonder voorwaarden (remedie) impliceert dat men de positieve effecten ervan op de FMC-markt laat prevaleren boven eventuele negatieve effecten op de mobiele markt, zo die al zouden optreden.

Vier naar drie

Het nieuws maakt een einde aan de poging van Tele2 om de Nederlandse markt open te breken als vierde mobiele operator. Na te zijn uitgegroeid tot de grootste MVNO, kocht het bedrijf eind 2012 een eigen spectrum en bouwde een eigen 4G-netwerk, terwijl de national roaming-deal met T-Mobile in stand bleef om de dekking te vergroten. Tegen het einde van Q3 2018 had de EBITDA breakeven bereikt met meer dan 1,3 miljoen klanten, goed voor een marktaandeel van 6,4 procent volgens ramingen van Telecompaper. Tele2 blijft actief op de Nederlandse markt met een aandeel van 25 procent in het gecombineerde bedrijf na het voltooien van de deal met T-Mobile.

Concurrerende markt

De Commissie zei dat haar onderzoek heeft uitgewezen dat de Nederlandse mobiele markt “concurrerend is met enkele van de laagste mobiele prijzen in de EU en een hoge netwerkkwaliteit”. Naast de netwerkoperators is er een actieve MVNO-markt, waarbij aanbieders zoals Simpel en Youfone zorgen voor verdere concurrentie.

Volgens het laatste onderzoek van Telecompaper hadden T-Mobile en Tele2 een gecombineerd aandeel van 29,4 procent van de klanten op de Nederlandse mobiele markt in het derde kwartaal, vóór Vodafone met 24,5 procent. Exclusief wholesale is het gecombineerde bedrijf afgelopen jaar gestegen naar de tweede plaats, geholpen door de introductie van de eerste onbeperkte data-abonnementen op de Nederlandse markt begin 2017. In Q3 hadden T-Mobile en Tele2 een pro forma aandeel in 25,4 procent van de particuliere klanten, terwijl Vodafone met 23,9 procent van de retailklanten naar de derde plaats zakte.

Bron: Telecompaper.