KPN gaat zijn dochtermerken op termijn opheffen. Dat maakt de operator net bekend. KPN gaat alle focus leggen op het KPN-merk met gecombineerde diensten voor Nederlandse huishoudens en bedrijven. Een tijdspad wordt niet genoemd. KPN is om aanvullend commentaar gevraagd. Dit bericht zal regelmatig een update krijgen.
Het gaat om de consumentenmerken Telfort en XS4ALL en om de zakelijke merken Telfort Zakelijk en Yes Telecom. Mobiele dochter Simyo wordt niet genoemd. KPN is van plan om als eerste stap het eigen KPN-merk in de loop van 2019 en 2020 aan te vullen met de sterke eigenschappen van deze dochtermerken. In april wordt begonnen met het bieden van extra voordelen voor consumenten die Telfort- en KPN-producten combineren.
Dienstverlening verder onder KPN-vlag
Op niet ander omschreven termijn moet dan de dienstverlening van de te verdwijnen dochtermerken verder gaan onder de vlag van het KPN-merk. Voor particuliere en zakelijke klanten van de vier dochters verandert er niets, benadrukt de operator. Zij moeten profiteren van een betere gebruikerservaring.
Als reden voor de rigoureuze aanpassing van zijn strategie waarbij dochtermerken elk een eigen focus hebben, noemt KPN de ambitie alle klantengroepen in de verschillende segmenten te bedienen, van voordeeldiensten tot premium diensten. ‘KPN wil de onbetwiste kwaliteitsprovider zijn met de beste diensten, klantenservice en netwerken,’ zo laat de operator in een persbericht weten.
‘Beste elementen afzonderlijke merken’
“Met de focus op het KPN-merk gaan we de KPN-dienstverlening uitbreiden met de beste elementen van de afzonderlijke merken, zoals de hoogst gewaardeerde service van XS4ALL, de betaalbare voordeeldiensten van Telfort en de persoonlijke service en het deskundig zakelijk advies van Yes Telecom”, zegt Jean-Pascal Van Overbeke, Hoofd Consumentenmarkt van KPN. “Hierdoor zijn we in staat om consumenten en ondernemers een nog betere gebruikerservaring te bieden met toonaangevende combinaties van vaste en mobiele diensten.”
Strategische veranderingen
KPN gaat onder de nieuwe CEO Maximo Ibarra verder op de jaren geleden ingeslagen weg van concentratie, zo lijkt het. Onder voorganger Eelco Blok betekende dit een focus op de Nederlandse markt, met de verkoop van de mobiele dochters E-Plus (Duitsland) en Base (België). Ibarra kiest nu voor een verdergaande focus door KPN een alles-voor-iedereen-merk te maken.
In oktober vorig jaar werd al duidelijk dat er verdere herstructureringen aankwamen. Telecompaper vernam toen uit diverse bronnen dat Ibarra McKinsey heeft ingeschakeld voor een herstructurering, met waarschijnlijk verdergaande kostenbesparingen als gevolg. Met het schrappen van de vier dochtermerken zal er in ieder geval op marketingkosten bespaard kunnen worden, nu er niet langer vier aparte dochtermerken (drie, wanneer Telfort en telfort Zakelijk bij elkaar opgeteld worden) in de lucht gehouden moeten worden.
Verder is ook het topmanagement fors door elkaar geschud met diverse verschuivingen. KPN voerde in augustus, oktober en november 2018 veranderingen door in de hoogste lagen. Dat leidde onder meer tot het vertrek van CCO Frank Post, wiens functie opgedeeld werd. Joost Farwerck (COO) kreeg er in november extra taken bij.
Bron: Telecompaper