Hoe werkt VoIP?
Hoe werkt VoIP nu eigenlijk en wat kan ik er mee?
VoIP is de nieuwste techniek op het gebied van telecommunicatie en werkt in feite niet anders dan de gewone telefoon waarmee u nu belt. Via uw Internetverbinding (lees: ADSL-lijn) belt u met uw telefoon over het Internet. Uw e-mails lopen via uw internetprovider. U telefoongebruik loopt via uw VoIP-provider.
Bij deze provider ‘gebruikt’ u een stukje van de virtuele telefooncentrale en belt u de hele wereld, tegen veel lagere tarieven dan u gewend bent bij bijvoorbeeld KPN. De Provider zorgt dat uw verbinding tot stand komt, maar ook dat uw faxen worden ontvangen en verstuurd en uw doorschakelingen geregeld zijn. U kunt er dus bijna alles mee wat u zich kunt bedenken.
Voor het gemak kunt u VoIP vergelijken met Skype. Dat kent iedereen! De overeenkomst is, dat er communicatie is via Internet. Het verschil is, dat u alleen kunt ‘Skypen’ met iemand die ook Skype heeft. Tevens kunt u met Skype niet gebeld worden op een telefoonnummer. Met VoIP van hetNieuweTelefoneren kunt u iedereen bellen die u wilt. Verder is er niets aan Skype instelbaar en stuurbaar. Tevens is het verre van betrouwbaar.
Klik hier voor VoIP en wat u er mee kunt
Staat u voor een grote verhuizing? Sta dan eens stil bij de enorme kostenbesparing die VoIP met zich mee kan brengen.
Met VoIP koopt u dus geen telefooncentrale voor aan de muur, maar ‘host’ u dus uw telefonie bij een provider. Wel heeft u er speciale toestellen voor nodig.
Indien u reeds beschikt over een (VoIP) centrale, dan kunnen wij deze aanluiten op het netwerk van HetNieuweTelefoneren via een SipTrunk. Alle wijzigingen en instellingen zijn voor ons met een korte e-mail van uw kant, eenvoudig te wijzigen.
Bellen via Internet is net zo betrouwbaar als bellen via de telefoon die u gewend was tot nu toe. De geluidskwaliteit is zelfs veel beter. Daarnaast is er een scala van mogelijkheden aanwezig, om de telecommunicatie voor u als ondernemer, directeur of manager makkelijk te maken. Teveel om nu op te noemen.
Naar verwachting zullen zowel de analoge- als de ISDN telefoonlijnen van de KPN verdwijnen binnen nu en 3 jaar. Zakelijk bellen via internet neemt dus een enorme vlucht. Naar verwachting zullen er 300.000 aansluitingen bijkomen in het jaar 2013.
VoIP is niet hetzelfde als ‘Skype’! Skype is niet geschikt voor de zakelijke markt, is niet of nauwelijks instelbaar en niet betrouwbaar genoeg. Met Skype kunt u alleen bellen met iemand die ook Skype-software heeft. VoIP telefonie laat zich gebruiken als iedere andere telefoon die u gewend bent. Het principe dat u belt via het Internet is wel hetzelfde! Daar is dan ook alles mee gezegd.
VoIP staat voor Voice over Internet Protocol, maar wordt ook IP telefonie genoemd. VoIP is een technologie die IP-netwerken gebruikt voor een tweewegs transmissie van telefoongesprekken via het internet, lokaal netwerk en Wide Area Netwerken. Het bellen kan van computer naar computer, computer naar telefoon, of via telefoon naar telefoon, waarbij er wel gebruik gemaakt moet worden van een VoIP service provider. Van bellen via VoIP wordt je vanzelf enthousiast.
Waarom wij zo enthousiast zijn over VoIP?
De techniek achter VoIP
VoIP converteert het analoge signaal naar digitale pakketten die daarna via het internet worden verstuurd en dan aan het ontvangende einde weer worden omgezet. Je kunt via een normale telefoon met een analoge telefoonadapter verbinding met een VoIP netwerk maken, waarbij de telefoon (meestal via een router) op een breedbandverbinding wordt aangesloten.
Er zijn ook IP-telefoons die direct op een router kunnen worden aangesloten. VoIP gebruikers moeten er wel rekening mee houden dat hun internetverbinding werkt. Is die down, dan werkt ook VoIP niet meer.
Traditionele telefonie
De traditionele telefoonnetwerken gebruiken een 100-jaar oude technologie die bekend staat als “circuit switching”. Als er gebeld wordt, is er voor de duur van het gesprek een verbinding tussen de twee partijen. Aangezien er twee punten in beide richtingen verbonden worden, is het een circuit. Dit is de basis voor het Public Switched Telephone Network (PSTN) ook wel Publicly Operated Telephony System (POTS) genoemd.
Een telefoongesprek
• Je neemt de telefoon op en hoort de gesprekstoon, die laat weten dat je verbinding hebt met het telefoonnetwerk.
• Je toetst een nummer in.
• Het gesprek wordt gerouteerd via de switch van je telefoonaanbieder naar de persoon die je belt.
• Er wordt verbinding gemaakt tussen jouw lijn en de lijn van de andere persoon, waardoor er een circuit is.
• Na het gesprek hang je op en wordt het circuit verbroken, en is de lijn weer vrij.
Tijdens het gehele gesprek, hoelang het ook duurt, is het circuit tussen beide lijnen open. Telefoongesprekken via het traditionele PSTN worden via een standaard snelheid van 64 kilobits per seconde (Kbps) verstuurd, of 1024 bits per seconde (bps) in elke richting, waardoor de totale transmissie 128kbps bedraagt. Tijdens een gesprek van 10 minuten wordt er ongeveer 9,4MB aan data verstuurd.
Als je er over nadenkt, dan wordt veel van de data die tijdens een telefoongesprek wordt verstuurd verspild. Tijdens de meeste gesprekken luistert één persoon naar de ander die praat, wat betekent dat de helft van de verstuurde data dus ongebruikt blijft. De hoeveelheid verstuurde data zou dus gehalveerd kunnen worden. Aangezien het ook voorkomt dat beide partijen stil zijn, en als er tijdens deze stiltes geen data verstuurd wordt, zou de verstuurde hoeveelheid data nog minder zijn.
Datanetwerken, de netwerken gebruikt voor VoIP, maken geen gebruik van circuit switching. Je internetverbinding zou erg langzaam worden als er een continue verbinding met de webpagina is die je bezoekt. In plaats van een constante verbinding, gebruiken data netwerken packet switching.
VoIP tegenover traditionele telefoons
VoIP technologie heeft verschillende voordelen boven circuit switching. Bijvoorbeeld packet switching zorgt ervoor dat er meerdere telefoongesprekken dezelfde ruimte in beslag nemen als een gesprek in een circuit switch netwerk. Ongeveer 3 a 4 gesprekken passen in de ruimte van een normaal telefoongesprek, waarbij niet eens rekening is gehouden met de data compressie die VoIP gebruikt.
Stel je voor dat een bedrijf apparatuur heeft aangeschaft en een servicecontract heeft, zodat er VoIP gebruikt kan worden. Er zijn een tiental telefoons en een VoIP gateway geinstalleerd. Een VoIP gateway is in principe een switch die gebruikt wordt om meerdere telefoons met elkaar te verbinden.
Gateways worden gebruikt om twee apparaten te verbinden die op twee verschillende netwerken werken. In dit voorbeeld verbindt de gateway de VoIP telefoons, die een packet switch netwerk gebruiken, met een standaard circuit switch signaal.
Een VoIP-gesprek
• Je neemt de hoorn op, die een signaal naar de VoIP gateway stuurt.
• De gateway ontvangt het signaal en stuurt een beltoon, om te laten weten dat er verbinding is.
• Je toetst een nummer in. Het nummer wordt tijdelijk in de VoIP gateway opgeslagen.
• De gateway controleert het nummer, om ervoor te zorgen dat dit in een geldig formaat is.
• De gateway vertaalt het nummer dat gebeld moet worden naar een IP-adres van een ander apparaat genaamd de IP host. De IP host is meestal een andere VoIP gateway die weer verbonden is met het telefoonsysteem van het nummer dat je belt.
• Er wordt een sessie tussen de VoIP gateway en de IP host van de andere partij opgezet. Nu kunnen beide partijen data pakketten sturen.
• Tijdens het gesprek worden er tussen de gateway en IP host data pakketten uitgewisseld.
• Je hangt op, het circuit tussen jouw lijn en de VoIP gateway is gesloten. De gateway stuurt een signaal naar de IP host, waarmee de sessie gesloten wordt