Markt Virtuele operators daalt.

Markt voor virtuele operators daalt met 3.2% naar 6,6 mln sims in Q3 2017

vrijdag 29 december 2017 | 08:00 CET | Nieuws

Het aantal mobiele klanten bij virtuele operators (VO’s) is gedaald tot 6,6 miljoen. In de zes maanden tot en met september daalde de Nederlandse markt met 3,2 procent. 32 procent van alle simkaarten wordt nu geleverd door een aanbieder zonder eigen netwerk, blijkt uit het kwartaalrapport van Telecompaper, Dutch Mobile Virtual Operators Market Q3 2017.In de zes maanden tot september vertoonden de virtuele merken die eigendom waren van MNO’s de sterkste daling. Ze verloren 8,6 procent van hun klanten verloren ten opzichte van Q1 2017 tot een totaal van 3,25 miljoen gebruikers eind september 2017. Deze daling was voornamelijk te wijten aan twee merken die de markt moesten verlaten, namelijk Ziggo Mobiel, dat volledig werd geïntegreerd in het mobiele merk Vodafone. Daarnaast heeft Telfort het moeilijk in de consumentenmarkt en is het merk klanten aan het verliezen. Bij Hollandsnieuwe daalde het aantal simkaarten als gevolg van rapportageaanpassingen bij VodafoneZiggo.

Daartegenover vertoonde het MVNO-marktsegment eind september 2017 een groei van 2,7 procent tot een totaal van bijna 3,4 miljoen simkaarten, of 51 procent van de totale virtuele operator markt. De groei was afkomstig van de no-frills spelers, het zakelijk segment en het etnische segment.

No-frills blijft grootste segment

Het ‘no-frills’ segment, waarin zowel MVNO’s als tweede merken van MNO’s basale diensten leveren tegen relatief lage tarieven, blijft met 50 procent het grootste segment in deze VO (virtual operator) markt. De meeste spelers, op Telfort consument en Simyo na, zagen in dit segment hun klantenaantallen stijgen, waarbij vooral Simpel sterk doorgroeide. Het op één na grootste segment is dat van de etnische/internationale spelers, aangevoerd door Lebara. Deze categorie stijgt licht maar blijft net onder een derde van de markt. Het in grootte derde segment was het zakelijke segment met net iets minder dan 10 procent aandeel, gevolgd door de detailhandel. De MVNO’s van vaste aanbieders zijn zo goed als verdwenen met de verdwijning van Ziggo, terwijl het community-segment het kleinst blijft.

44 actieve spelers, met een nieuwkomer en drie exits

Het aantal actieve spelers op de Nederlandse VO markt is gedaald in Q3 2017 naar 44 spelers, waarvan de meeste onafhankelijk MVNO’s zijn. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2017 was er één nieuwkomer en staakten drie aanbieders hun activiteiten. Zoals eerder genoemd: Ziggo-klanten werden gemigreerd naar Vodafone en het merk Dekatel werd geannuleerd ten gunste van Yes Telecom. MVNO Internet Overal verlegde zijn focus naar clouddiensten en stopte helemaal met het verkopen van mobiele diensten. De enige nieuwkomer was Tibbaa, een ticketingbedrijf dat zich vooral richt op jongeren die vaak naar concerten en festivals gaan met een mobiel aanbod.

Bovendien werd bekend gemaakt dat Galaxy met zijn ‘mobile-only’ aanbod stopte en die klanten overhevelde naar Telfort Zakelijk. Andere wijzigingen tot en met het derde kwartaal van 2017 zijn onder meer nieuwe EU-regels voor roaming en consumentenkrediet die in werking zijn treden. KPN heeft Solcon overgenomen, Truphone is veranderd van mobiel netwerk en verschillende bestaande MVNO’s hebben nieuwe diensten gelanceerd, zoals Youfone dat OTT TV aanbiedt.

Top 5 onveranderd met nu 63% marktaandeel

De rangorde van de tien grootste VO’s is grotendeels onveranderd, met is Ziggo vervangen door Yes Telecom. De top vier blijven hetzelfde, met het merk Telfort (exclusief zakelijke klanten) dat de koppositie behoudt op basis van het aantal mobiele sims aan het einde van het derde kwartaal van 2017. De volgende vier plaatsen worden ingenomen door Lebara, Lycamobile, Hollandsnieuwe en Simpel – hetzelfde als in Q1 2017. De top vijf van merken vertegenwoordigden samen 63,0 procent van de totale virtuele mobiele aansluitingen, tegen 60,7 procent aan het einde van maart 2017, voornamelijk als gevolg van de groei bij Lebara en Simpel. Van de volgende vijf merken is Ziggo verdwenen en heeft Yes Telecom de top 10 bereikt.

Verdere consolidatie verwacht

Telecompaper verwacht verdere consolidatie in de markt, aangezien het voor de vele kleine partijen steeds moeilijker zal worden om zich staande te houden. De voortdurende hevige concurrentie, prijsdruk, de effecten van regelgeving en veranderend consumentengedrag worden ook door de virtuele spelers gevoeld. De belangrijkste uitdaging voor elke nieuwe virtuele operator is om een kritische massa te bereiken in een verzadigde markt. Deze behoefte wordt onderstreept door Simpel, de snelstgroeiende MVNO. Andere belangrijke uitdagingen zijn de recente introductie van RLAH in Europa, de verminderde interesse van zowel MNO’s als MVNE’s om nieuwe MVNO’s op de markt te brengen, sterke concurrentie van MNO’s, hun tweede merken en nieuwe spelers, en de moeilijkheid voor kleine spelers om gebundelde diensten aan te bieden.

bron telecompaper